zaterdag 3 augustus 2013

Vergeven / Forgiveness

Vergeven is een van de moeilijkste opdrachten in ons leven,
Vergeven is geven en geven betekend loslaten, je hield iets vast in je.
Een boosheid, een gevoel van onrecht dat je recht wilt zetten of de ander wilt terugbetalen,
een gevoel van zelfmedelijden.
Ik heb dat ook heel lang met mij meegedragen, nadat mijn relatie van 18 jaar stuk was gelopen.
Wat was ik boos, daar gaat mijn droom van het geijkte huisje boompje beestje, maar wilden ik dat ook echt wel ?
Waarom gebeurde dat dan niet ? het stichten van die droom, ook niet nadat er een huis gekocht was, uiteindelijk een jaar nadat de relatie was afgelopen vielen de puzzelstukjes in elkaar.
Ik moest een hele andere kant met mijn leven op, de spirituele kant, en waar ik nu mee bezig ben daar past helemaal geen huisje boompje beestje in.
Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik heb weer een man, maar een man die mij steunt en helpt in de nieuwe reis die ik onderga in het spirituele.
Dus nu jaren later heb ik het mijn ex en mijzelf vergeven en heb ik het losgelaten, loslaten is moeilijk, en vergeven is ook een reinigingsproces.
Elkaar vergeven is als een innerlijke schoonmaakbeurt, daarom is vergeving van elkaars pekelzonden een vast onderdeel in mijn huiselijke sfeer, een sfeer van de vrijdagavond, het begin van de sabbat.
Ga er maar eens aan staan, vanavond, concentreer je op iemand die jou onrecht heeft aangedaan en probeer hem of haar te vergeven.
Waarschijnlijk valt het tegen, maar volgende week is er weer een kans. trouwens, wat let je om het ook op een doordeweekse dag te proberen?  Elke dag is een nieuwe kans om te oefenen in vergeving.
En als je daarin slaagt, moet je eens voelen hoe bevrijdend dat voelt en wat een leegte en rust er over je heen komt.
En in die leegte en met die rust heb je weer nieuwe ruimte om iets heel moois van je leven te maken.
Dus hou je boosheid niet vast, je gevoel van teleurstelling of zelf medelijden maar los het op en ga leven.

Forgiveness is one of the most difficult tasks in our lives,
Forgiveness is giving giving means letting go, you  held on to something within you
An anger, a sense of injustice that you want to straighten or repay the other.
a sense of self-pity.
I also carried a anger towards my ex and myzelf  for a long time,because of the separating after 18 years
God I had so much anger with me, there goes my dream of calibrated cottage house with a picket fence,
But did I realy wanted that, why did it not happen, the dream, even after we bought a house, eventually one year after the relationship had ended things were falling in to place.
My life went a whole other way, the spiritual way, and what I'm doing now a calibrated cottage house with a picket fence those not fitt
Don't get me wrong though, I've got a man, but a man who supports me and helps in the new journey that I experience in the spiritual way.
So years later I have forgiven  my ex and forgive myself and I let it go, letting go is difficult, and forgiving is a cleansing process.
Forgiving each other as an inner cleaning, therefore forgiveness of sins each brine a regular feature in my homely atmosphere, an atmosphere of Friday night, the beginning of the Sabbath.
Make yourself stand tonight, concentrate on someone who has done you wrong and try to forgive him or her.
it's probably  not that easy,  but next week you have a new chance again. But, what is stopping you to try it on a weekday? Every day is a new opportunity to practice forgiveness.
And if you succeed, you can feel how liberating it feels and what a peace and calm comes over you.
And in that peace and calmness you have,new spaces came to you to make something beautiful of your life.
So don't keep your anger within, your sense of disappointment or self-pity but dissolve it and  live.

Christel
www.senyen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten